Vakantie Kusadasi Turkije 2001

Appartement Tuntas
Kusadasi Turkije

Vluchtgegevens
Heenreis 09 mei 2001 om 22:30 Flightnumber SHY332 (Sky Airlines) Fly time 3:30 hrs
Terugreis 22 mei 2001 om 08:30 Flightnumber ESN389 (Eurosun) Fly time 3:40 hrs

09-may-2001 Woensdag
Na gebeld te hebben met de reisorganisatie Suntravel blijkt dat we op het allerlaatste moment met een andere vliegmaatschappij (niet de in opspraak geraakte Eurosun maar Sky Airlines) en op een later tijdstip naar Turkije zullen vertrekken. Ondanks deze valse start hebben we er wel zin in en we worden na een drankje op het vliegveld uitgezwaaid door Anouk, Mario, Jack, Henny, Manon en Joni. Vertrek om 22:30 vanaf airport Maastricht met een beginnende nacht. De voertaal aan boord is Turks met wat gebrekkig Engels.

10-may-2001 Donderdag
Om 2:00 uur landen we op Izmir airport, het is dan 3:00 uur lokale tijd. Koffers verzamelen, visum (fl20,-/pp) kopen bij de douane en op naar de uitgang. We worden opgevangen door een vriendelijke Turk die vraagt of we via Suntravel komen. Hij helpt ons met de koffers en wijst me waar ik goedkoop Nederlandse gulden in Turkse Lira kan omzetten (100 gulden is 42.000.000 TL). Op weg naar de bus blijkt dat onze vriendelijke Turk niet onze Suntravel host is die ons moest opvangen maar een koelie die 2.000.000 TL per koffer wilt vangen. De bus staat kort bij de uitgang en de reis van Izmir naar Kusadasi (80km) kan met wat vertraging beginnen. We worden begeleid door de lokale vertegenwoordiging van Suntravel (Peninsula Tours) Hussein OK. Hussein geeft ons toeristische informatie en elke zin eindigt met OK. De nieuwe dag meldt zich en we hebben het "geluk" om als laatste afgeleverd te worden bij appartement Tuntas. Om 6:00 uur zijn we op de kamer (507), dit is hetzelfde kamer no. als vorig jaar in Malta. Mooi appartement met slaapkamer, open keuken, badkamer en groot balkon op de 2e etage met uitzicht op het zwembad en de moskee. Als we goed en wel in bed liggen met de schuifpui open begint de Imam vanaf de toren (minaret) bij de moskee met zijn ochtend serenade. Het heeft wel iets maar nu even niet als je wilt slapen. Om 14:00 uur worden we door Hussein OK opgehaald voor een informatie bijeenkomst en een rondrit naar het centrum van Kusadasi. Er zijn heel veel goud, leer en kleding verkopers actief en een rondgang door de bazaar kost veel tijd door de praatjes en thee drankjes van de verkopers. We eten buiten bij een vriendelijk Nederlands sprekende restauranthouder. Met de dolmus (kleine bus) gaan we terug naar Ladiesbeach en ons appartement.

11-may-2001 Vrijdag
Jogger Jo verkent Ladiesbeach e.o. en na het ontbijt verhuizen we naar appartement 510. Hier hebben we vanaf het grote balkon zeezicht op het Griekse eiland Samos en geen last van de serenade van de Imam 5 keer per dag en op vrijdag 7 keer. We vinden een mooi plekje bij het zwembad waar vriendelijke obers ons verzorgen met eten en drinken.

12-may-2001 Zaterdag
Te voet naar het centrum van Kusadasi om enkele bazaars te bekijken. We worden heel vaak aangesproken voor "alleen maar kijken". Aan de haven bij de zee begint het te regenen. Tussen de buien door lopen we via een pittige heuvel terug naar het appartement. We eten s'avonds in het hotel i.v.m. de regen.

13-may-2001 Zondag
We zoeken weer het zwembad op met zijn vriendelijke bediening. We leren Turks voor onze eerste levens behoefte :
Merhaba = Hallo
Bir = Een
Bira = Bier
Cüle Cüle = Good - bye
Tegen de avond gaat het weer regenen. De menukaart van het hotel gebruikt.

14-may-2001 Maandag
Met de Dolmus naar het centrum van Kusadasi om vervolgens met een andere Dolmus naar Efeze (Efhesus) te gaan. Dit was een oude Grieks/Romeinse stad (250.000 inwoners) waarvan de ruïnes met veel pilaren en een theater met 25000 zitplaatsen nog zichtbaar zijn. Vooral de resten van de Celsus bibliotheek zijn indruk wekkend. Dat het woonhuis van Maria en Johannes boven op de berg heeft gelegen geloven we wel. Terug naar de Dolmus halte gewandeld (15 minuten) ondanks het taxi aanbod van maar 6.000.000 TL.

15-may-2001 Dinsdag
Zwembad dag met alles erop en eraan.

16-may-2001 Woensdag
Met de Dolmus naar het Nationaal Dilek Millipark bij Güzelcamli. Ondanks het mooie strand en de zee kiezen we voor een wandeling omhoog door de Canyon. Een Frans stel uit Bretagne heeft dezelfde plannen. We zien landschildpadden in het wild en de wandeling naar de top is lang en zwaar. Na 3:45 uur zijn we weer terug aan de zee om naar een afgelegen bar/restaurant te wandelen. We genieten van het uitzicht en de drank. In Kusadasi bezoeken we nog de Tansas supermarkt.

17-may-2001 Donderdag
Jogger Jo loopt de bergen in en heeft een ontmoeting met 7 honden. Het zwembad zorgt de rest van de dag voor verkoeling.

18-may-2001 Vrijdag
Tot 16:00 uur bij het zwembad vertoefd en daarna naar de grote markt van Kusadasi. De Dolmus brengt ons tot het hoogste punt van de markt en we struinen de kraampjes af. Er zijn veel groenten, fruit en thee boeren van buiten de stad aanwezig. We proberen met bieden wat van de prijs af te krijgen. Dit lukt ons verrassend eenvoudig omdat de vraagprijs erg hoog was. We eten bij de haven van Kusadasi en genieten van de mooie zonsondergang. Bij de juwelier krijgen we nog twee blauwe geluk oogjes.

19-may-2001 Zaterdag
In het voetbalstadion van Kusadasi volgen we tussen het Turkse publiek de optredens van diverse scholen. Er is op deze nationalefeestdag een show met volksdansen en muziek. Zonder ondertiteling moeten we ons eigen verhaal maken bij wat we zien.

20-may-2001 Zondag
Rustdag bij het zwembad en wandeling naar de supermarkt Tansas.

21-may-2001 Maandag
De laatste actieve dag voor de terugreis. Met de Dolmus naar het centrum van Kusadasi. Vanaf hier met een Dolmus naar de plaats Selcuk. In het busje worden toeristische informatie uitgewisseld met andere Nederlanders aan boord. In Selcuk gaan we vervolgens met de dolmus naar het bergdorp Sirince. De verkopende lokale bewoners staan ons al op te wachten met hun zelf gemaakte spullen. De steegjes tussen de huisjes zijn geplaveid met brokken steen en elke stap is het uitkijken. Het ziet er allemaal authentiek en erg oud en uit. De vrouwen die ons binnen willen lokken zien er nog ouder uit.

22-may-2001 Dinsdag
Luieren bij het zwembad waar een Turkse dans door de bediening en de hulp van wat zwembadgasten wordt uitgevoerd. We vernemen via de fax het vertrektijdstip (4:30 uur) in de morgen/nacht voor onze terugreis. We gaan nog een keer uit eten bij restaurant Rosie en genieten vanaf het terras van de zonsondergang in zee. Op de terugweg worden we nog uitgenodigd voor een drankje bij een ander restaurant waar we een vorige keer hebben gegeten. Het is er erg gezellig maar we moeten nog inpakken en om 3:00 uur loopt de wekker af.

23-may-2001 Woensdag
02:00 nog voor de wekker afloopt staat Jenny al op, we gaan vandaag naar huis.
04:30 verzamelen in de hotelhal om met de taxi naar het verzamelhotel te worden gebracht.
05:00 vertrek met de bus van Kusadasi naar Izmir, onze vliegmaatschappij en bestemming onbekend
08:30 vertrek met Eurosun (de maatschappij in opspraak !) naar Maastricht airport, Nederland.
10:45 aankomst op vliegveld Beek, Anouk met de bloemen en Daisy met geblaf wachten ons op.