Gelijke kansen voor recreanten en KNAU leden ?
Klik hier voor je e-mail reactie


Deze pagina is opgezet om je mening te geven over het feit dat recreanten door sommige wedstrijdorganisaties gediscrimineerd worden (o.a. geen leeftijdcategorie)  in de uitslagenlijst. 

De organisatie van de Jeker-Maas(Observant)loop heeft het weer gepresteerd om de niet licentiehouders of deelnemers aan de businessrun te verwijderen uit de uitslag welke in de krant stond. Petra van Tongeren, Lara Klaassen en Patrick Heubel zijn hierdoor niet voor vol aangezien. Ik vraag me af wat de organisatie hiermee wil bereiken. Zelf liep ik de Observantloop als training omdat ik deze discriminatie praktijken inmiddels gewend ben. Op 1 mei is ieder jaar voor mij in Tongeren een veel beter alternatief waar iedereen wel gelijk behandeld wordt.

Wat moeten we met een op deze wijze georganiseerde loop?

Hier volgen enkele reacties: 


Hoi Jo.

We weten inmiddels hoe de fam.G. is. Ook ik heb geprobeerd met hun over e.e.a. te praten. Hetgeen in ieder geval het resultaat heeft dat Petra haar prijs krijgt. De benaming recreant blijft. Wie weet komt daar ook nog eens verandering in.

Cijfers geven aardig weer hoe een organisatie is. De Observantloop heeft de laatste jaren steeds minder deelnemers gehad. Dit jaar was wel heel erg weinig.

Dit jaar heeft de fam.G. Petra gevraagd hoe ze de loop vond. Daarbij geeft Petra heel eerlijk weer hoe ze erover denkt. Het gegeven recreant kwam daarbij ook ter sprake. Dus wie weet komt er toch nog eens een "gewone" uitslag.
Alles op zijn tijd. Jo : geef de moed niet op.
Blijf streven naar gelijkheid in wedstrijduitslag en de daaraan gekoppelde prijsverdeling. En blijf streven naar goede loopprestaties.

Persoonlijk geef ik uiteraard ook de voorkeur aan wedstrijden waar ze geen onderscheid maken. Voor mij komt er ook geen licentie en blijf ik dus "recreant", hierover heb ik uitvoerig met de KNAU gemaild. Als recreant blijf ik streven naar goede prestaties. Leuk als een recreant hoog in het klassement eindigt. Zeker vervelend als daarvoor geen wedstrijdprijs maar een recreantenprijs gegeven wordt.
Het is en blijft voor mij, net als voor jou en voor iedereen, de keuze om wel of niet mee te lopen. Voor de organisaties is het zaak om ons aan de start te krijgen. Gelukkig zijn de meeste organisaties zich bewust van het feit dat onderscheid maken niet de beste keuze is.

Groetjes van Vico.


Hou toch 'ns 'n keer op met negatief getinte publicaties over wat er al niet mis kan gaan in een Atletiek Maastricht evenement waarmee je tientallen vrijwilligers, die hun kostbare vrije tijd opofferen om andere sporters 'n leuk evenement te bezorgen, een trap onder hun achterste geeft. Besteed je kostbare redactionele tijd voor het schrijven van dit soort artikelen eens aan een constructief inhoudelijk gesprek met deze vrijwilligers en organisatie, om aldaar op basis van fatsoenlijke gefundementeerde argumenten de door jouw als slecht getypeerde wedstrijd te laten uitgroeien tot een een goed evenement. De manier om eenzijdig via internetartikelen je kritieken te ventileren zonder feitelijke bronvermeldingen en zonder betrokken organisaties in hetzelfde artikel ruimte te bieden voor een reactie overtuigd niet van professionele redactionele berichtgeving.

Als vrijwilligers niks doen kunnen er natuurlijk géén fouten gemaakt worden. Echter als deze vrijwilligers niks meer doen is het organiseren van
evenementen in de huidige tijd vrijwel kansloos!

Met sportieve groet,
vrijwilliger Jekermaasloop 2003
Wil Thimister


Reeds meerdere malen in het verleden heb ik getracht om d.m.v. opbouwende kritiek rechtstreeks aan de organisatie een positieve bijdrage te leveren aan de Observantloop. Waar gewerkt wordt kunnen er fouten gemaakt worden maar daar moet je dan wel van leren. De signalen zijn niet alleen van mij maar vertegenwoordigen het gevoel/ongenoegen dat onder de lopers leeft. Ondanks terug lopende deelnemers aantallen wordt er niet geluisterd en blijft men de grootste groep lopers discrimineren. Wie is er bij gebaat als wedstrijden niet meer een uitdaging zijn?
Ik ben nog steeds bereid om een constructieve open discussie aan te gaan want mijn hart lig bij het lopen.

Groeten van Jogger Jo Schoonbroodt


t.a.v. van je reactie op
- Deelname door niet knau leden. Hier is niks mis mee; Jekermaas is opengesteld voor de start van Atleten en Recreanten.
- Uitslagregistratie. Ook hier is niks mis. In het totaalklassement van de wedstrijdloop (zie web-site ATl. Maastricht) staan alle categorieën incl. recreanten vermeld; Er is dus duidelijk sprake van rubricering. De businesslopen zijn aparte wedstrijden met dus een aparte eindklassering.
- Recreantenklasse: Een subindeling in de klasse recreanten is niet van toepassing omdat hiervoor regelementair geen officiële onderverdeling
bestaat.
Wil Thimister


Jammer van de visie van Wilbert.

Voor mij staan Nederlandse wedstrijden niet groot in mijn agenda. Steeds meer laat ik de Nederlandse wedstrijden voor wat ze zijn. Gelukkig zijn we zo in Duitsland en België. Niet dat daar alle wedstrijden beter zijn, maar keuze genoeg. Gelukkig kunnen wij recreanten lopen waar we willen. Voor ons geen kampioenschappen en andere verplichtingen. Gelukkig zijn er ook genoeg Nederlandse wedstrijden die het wel belangrijk vinden dat de recreanten komen, en waar de recreanten volwaardig meetellen.

Cijfermatig zijn de Nederlandse wedstrijden toe aan verbetering. Open staan voor de hedendaagse ontwikkelingen kan geen kwaad.

Volgens mij zou een wedstrijd als volgt moeten zijn.
Algehele prijsuitreiking. 1e 3, 1e 5 of 1e 10, afhankelijk van prijzenpot.
Geen onderscheid in welke vorm dan ook, behalve ( uiteraard ?! ) de heren en dames uitgesplitst. 
UITERAARD is het aan de organisatie om te bepalen wat ze willen. GELUKKIG is het voor de lopers de keuze om te bepalen waar ze lopen.Heel vaak is de prijsuitreiking het sluitstuk van de dag, waarbij het afwachten is wat en wanneer .....
Volgens mij zou de prijsuitreiking een hoogtepunt moeten zijn, geen teleurstelling.
Groetjes van Vico.


Jo, iedere keer betrap ik je op het feit dat je probeert de zaken om te keren! Het feit dat je je op publieke dan wel persoonlijke titel je op
suggestieve wijze boven de reglementen stelt wil niet zeggen dat de regels dan maar aangepast moeten worden. Reglementen zijn er om gehanteerd te worden. De KNAU stelt deze regels op. Alt. Maastricht hanteert deze regels. Als je het probleem wilt aanpakken lijkt het mij voor de hand liggend dat je deze discussie voert met de KNAU en niet met individuele verenigingen die volgens reglementen werken. Ook hier geldt mijn advies. Durf de confrontatie aan te gaan met de instantie (KNAU) die de regels op stelt en veroordeel niet de organisaties die de regels correct hanteren.

groet Wil


Wil,

Of je snapt niet wat ik bedoel of je wilt het niet snappen. Kijk naar de deelnemers aantallen van de Observantloop.
1999 679
2000 532
2001 460
2002 432
2003 405
Hiervan is meer dan 75% NIET aangesloten bij de KNAU.
Je ziet een, helaas, neergaande trend. Juist die grootste groep lopers discrimineren is toch vragen om nog minder
lopers de volgend keer.

Dat het ook anders kan bewijzen toch vele andere wedstrijd organisaties, kijk naar de Rotterdam Marathon maar ook in Limburg. Ik kan makkelijk ergens anders gaan lopen en de discussie vermijden, maar wie is daarbij gebaat?
Het gaat hier niet om vette geldprijzen maar om een eerlijke waardering om de lol en uitdaging voor IEDEREEN van wedstrijden te stimuleren.

Groeten, Jo


Jo, ik wordt moe van je; volgens mij ben je erg gefrustreerd? Einde discussie.

Wil


Het gaat in deze niet om wat mag MAAR om wat de wedstrijdorganisatie WIL.
Niemand is er bij gebaat als wedstrijden niet meer bezocht worden door het schermen met achterhaalde regels.

Als voorbeeld beneden de afspraak t.a.v. de Mergelland Marathon.

Sportieve groeten, Jo

Bestuur van de Mergelland Marathon meldt:
Er werd besloten dat de officiële uitslag en prijsuitreiking gebaseerd wordt op volgorde van binnenkomst, gespecificeerd op basis van de algemene KNAU leeftijdscategorieën (ongeacht een wel/geen KNAU-lidmaatschap).


Natuurlijk heb je gelijk in grote lijnen.
Wil zal dan wel gelijk hebben dat regels niet altijd even gemakkelijk kunnen worden aangepast en dat dat in een log apparaat als de KNAU veel tijd in beslag neemt, maar er wordt inderdaad onderscheid gemaakt. Ik wil niet zeggen dat dat bewust gebeurt, daarvoor weet ik er te weinig vanaf. Wij lopen om te lopen en houden ons zo min mogelijk bezig met dat soort zaken. Het gaat ons erom beter te worden met het lopen en er plezier aan te beleven, en we gaan niet naar wedstrijden om een prijs te winnen. Natuurlijk is dat meegenomen en voorop staat dat dat eerlijk gebeurt. En de 1e die binnenkomt is dan ook gewoon de nummer 1 in de eindrangschikking, toch? Natuurlijk moet erover gediscussieerd worden, dat is alleen maar beter voor de wedstrijd, uiteindelijk dus ook voor het lopen! 
Probeer in ieder geval niet elkaar zo aan te vallen in jullie discussie. Jullie zijn toch allemaal sportmensen en ik ga ervan uit dat eenieder weet
dat het lopen erbij geholpen is als we normaal met elkaar praten. Dus opmerkingen als: "ik word moe van jou" en "jammer van de visie van Wilbert", zijn erg kinderachtig en onvolwassen. Blijf steeds zeggen wat je denkt en probeer wat meningen van mensen te verzamelen hierover en biedt die aan, aan een organisatie, opdat men weet wat er leeft. Als het zo is dat je dat al vaker hebt aangegooid, dan heb je gelijk als je nu wat feller reageert. Nogmaals, ik heb me altijd uit die discussies gehouden. Voor mij is het lopen iets dat ik/we voor mezelf/onszelf doe/n, en het moet geen gevecht worden. Wat ik zeker niet wil is tot dit of tot dat kamp gaan behoren. Dat is iets wat maar al te vaak in onze loopwereld gebeurt. Dat geroddel allemaal. Jij/jullie houd/en het tenminste open en eerlijk en dat waarderen we. Wij zien nl. ook b.v dat vieze gemene politieke spelletje voor wat betreft die hele problematiek omtrent de afgraving van de Observant en de naamsverandering van de loop enz. De mening van ons telt niet meer en wat dat betreft heeft Wil gelijk als hij zegt dat we niet zozeer alleen maar hen moeten aanpakken, maar ook boven hun hoofden moeten bezig zijn. Van de andere kant begint de politiek bij mensen zoals jij en ik en hebben wij vaak ook alleen maar een beperkte invloed als eenvoudige burger. Dus als ergens iets niet aan de haak is, moeten we dat aanpakken en dan reageert dat slome apparaat daarboven uiteindelijk wel eens een keer mee. Dus goed van je om aan de wortels te "shaken". Daarbij kun je dan ook op ons rekenen. Als we nog iets voor je kunnen betekenen, laat het ons weten, groet Jean Herpers (ook van Lara)!


Wil, Over jullie regels nog het volgende:
Hoe kunnen Afrikanen aan jullie criteria voldoen als ze maar enkele dagen in Nederland zijn en geen verenigingsnaam zie?
Hoe kunnen  sommige recreanten een prijs krijgen, en terecht natuurlijk, terwijl die lijn niet doorgetrokken wordt voor alle leeftijd categorieën?

Ik gun uiteraard bovenstaande lopers hun prijs van harte. Het beleid is blijkbaar toch niet geheel consistent.

Groeten,
Jo


Jo, Zo zie je maar; was er echt sprake van discriminatie tav recreanten in de Jekermaasloop?
Als je de uitslaglijst van de wedstrijdloop (dus niet de businessloop) naast de infobrochure (zie site Atl. Maastricht)legt zie je dat Petra 4 dame was (ongeacht atlete of recreant)en dus in aanmerking kwam voor in prijs. (eerste 10 heren, eerste 5 dames - ongeacht klasse).

groet Wil


Wilbert, 
Inderdaad Petra heeft haar prijs als recreant gekregen. Zo kan het dus ook met recreanten.
Waarom deze lijn dan niet voor alle leeftijdscategorieën doortrekken?

Bestaat er toch nog hoop op flexibiliteit?

Jo


Wilbert, Zondag lekker gelopen en bewust niet verder gediscussieerd onder het sporten omdat ik verhalen hoor en niet verder wil laten escaleren die beide partijen geen goed doen. Ik heb een hopelijk laatste mail over het niet geheel consistente beleid.

Als jullie recreanten toch prijzen geven, ondanks de KNAU regels, waarom deze lijn dan niet voor alle leeftijdscategorieën doortrekken?
Wat denkt de organisatie te bereiken, meer of minder lopers?
Bestaat er nog hoop op flexibiliteit en realistisch inzicht?
Mijn aanbod : Graag wil ik aan tafel met de betrokken van gedachte wisselen.

P.s.: Laat me s.v.p. wat weten wat het nieuwe concept van de business loop inhoud want er is weinig interesse om dit nog een keer mee te maken.

Groeten,
Jo


Jo, Fijn en sportief om er op deze wijze mee om te gaan, ook mijnerzijds. Ten aanzien van het doortrekken van de lijn voor leeftijden. Hierover kan ik geen uitspraken doen. De prijsverdeling is ligt bij de organisatie en de vereniging en hieromtrent heb ik geen zeggenschap als ondersteuner. Indien je akkoord gaat zet ik dit mailtje door naar atl. maastricht; en wie weet, geeft dit aanknopingspunten voor en aanzet tot verbetering van evenementen in de toekomst.

groet Wil


Klik hier als je ook via e-mail reactie wilt reageren